Verdens største atomubåd gennem Storebælt

Den 172 meter lange russiske ubåd “Dmitrij Donskoj” og slagkrydseren “Pjotr Velikij” eskorteres lørdag ned i Storebælt af den danske flåde. Begge er atomdrevne.

Beredskabsstyrelsen har ekstra bemanding på, når verdens største atomubåd – den russiske “Dmitrij Donskoj” – fredag indleder en sejlads gennem dansk farvand efter en tur ned langs Norges vestkyst.

Ubåden, som er af Typhoon-klassen, forlod basen Severomorsk på Kolahalvøen i mandags, skriver netmediet The Independent Barents Observer.

Lørdag middag ventes den 172 meter lange ubåd at passere ned gennem Storebælt. Ubåden eskorteres af den ligeledes atomdrevne slagkrydser “Pjotr Velikij”, som er flagskib for den russiske nordflåde, og to slæbebåde.

Fartøjerne er på vej til Sankt Petersborg for 29.-30. juli at deltage i 100-års-jubilæet for grundlæggelsen af den russiske flåde, oplyser Barents Observer.

Beredskabsstyrelsen følger nøje de russiske krigsskibes passage, oplyser fysiker og chefkonsulent Steen Hoe.

– Vi er forberedt, og vi har et let forhøjet beredskab, fordi der nu er et par ekstra nukleare reaktorer i dansk farvand. Det er ikke de nyeste reaktorer, men det er en velafprøvet reaktormodel, og skibene har været på værft for nylig, siger han.

Styrelsen har gennem et lille stykke tid “kørt prognoser” hele vejen ned gennem de danske farvande. Det vil sige analyseret omfanget af et eventuelt radioaktivt udslip.

– Så skulle der ske noget, kan vi hurtigt sige, hvilke områder der kan få problemer, siger Steen Hoe.

Han peger dog på, at de russiske skibe har slæbebåde med og derfor formentlig sejler for lav kraft.

– De vil sejle stille og roligt med måske ti knob. Det er jo under voldsomme manøvrer, der sker uheld med atomreaktorer, siger chefkonsulenten.
Under gennemsejlingen af det lavvandede Storebælt skal ubåden være uddykket, altså oppe på havoverfladen. Her følges den og eskorten på vej af det danske søværn, oplyser oberst Søren Wilhelm Andersen, chef for nationale operationer i Værnsfælles Forsvarskommando.

– Vi gør som regel det, at vi sender et af vores patruljefartøjer ud for at hilse på de fremmede fartøjer, så de er klar over, at vi ved, de er her. Det er en del af vores faste suverænitetshåndhævelse, og det vil vi også gøre denne gang, siger han i en pressemeddelelse.

Reglerne foreskriver, at ubåde sejler i overfladen, og at alle skibe skal holde sig i de internationale stræder, i dette tilfælde de faste sejlrender gennem bælterne. Desuden skal fremmede orlogsfartøjer sejle direkte igennem uden ophold.

I den norske miljøorganisation Bellona er man langtfra tryg ved gennemsejlingen, siger atomfysiker Nils Bøhmer og peger på flere ulykker med russiske ubåde.

– Jeg er dybt bekymret for sikkerheden om bord i denne dommedagsmaskine, siger Nils Bøhmer til The Independent Barents Observer og henviser til, at reaktorerne er designet tilbage i 1970.

– Det er første gang siden opløsningen af Sovjetunionen, at ubåden lægger ud på langdistancesejlads, siger han.

Oberst Søren Wilhelm Andersen er ikke bekymret.

– Russerne er dygtige søfolk, og så længe de overholder reglerne og ikke umiddelbart udgør nogen fare for nogen, så hverken kan eller skal vi gøre noget under deres uskadelige passage igennem dansk farvand, siger han.

/ritzau/

Translate:

Modtag vores nyhedsbrev